my head is a jungle

Ik heb het liedje ‘My head is a jungle’ leren kennen in de ‘MK remix’ (Marc Kinchen), maar oorspronkelijk is het van Wankelmut en Emma Louise. Ik kende geen van deze drie artiesten, maar ze hebben samen iets erg moois gemaakt.

De titel spreekt aan. Verwarring. Vertwijfeling. En de track brengt die emoties ook muzikaal erg overtuigend.

De tekst van het oorspronkelijk liedje[1] vertelt hoe moeilijk de auteur het heeft om liefde te delen met haar partner, omdat ze zich zelf niet kent “[..] I’m complicated, you won’t get me, I have trouble, understanding myself”.

De MK remix neemt deze kern als openings sample dat het telkens herhaalt ‘I’m complicated, you won’t get me. I got trouble’. Daar waar het origineel eerder poppy is (no disrespect intended), is deze remix in de eerste helft eerder aangenaam licht, op een ietwat melancholische ondertoon. Over deze grond toon wordt een traag crescendo opgebouwd met pas juist voor het midden van het nummer het refrein ‘my head is a jungle’ gevolgd door meer lijnen tekst uit het origineel.

Over de helft wordt de toon merkelijk donkerder en wordt ‘my head’ sterk vertraagd afgespeeld als was het een diepe trage schreeuw. Naar het einde toe wordt dan, met een tot tragisch gehuil vertraagde ‘my head’ sample, naar een emotieloze anti-climax gewerkt, met enkel de high-hat en ‘and our hear beats move’ herhaald ad infinitum. En zo brengt deze bewerking een hele mooie muzikale invulling van de verwarring die ook de tekst brengt, met een afglijden van het opgewekte naar het depressieve naar tenslotte de apathie als rustpunt voor een volgende zoektocht in de jungle.

Mocht je dat nog niet gedaan hebben, kan je op spotify al eens gaan meezoeken Wankelmut – My head is a Jungle – MK Remix