fake it till you make it

Wat een verschrikkelijke en wansmakelijke spreuk, ‘fake it till you make it’. Ik hoorde hem voor de eerste keer niet zo lang geleden in de reality show ‘Temptation Island’ (1). In dat televisie programma is de opzet dat koppels een soort van relatie vuurdoop doorgaan doordat ze zich gedurende twee weken op een tropisch eiland van elkaar afzonderen en zich blootstellen aan verleidsters voor de mannen en verleiders voor de vrouwen. En aan drank natuurlijk, ze hebben wat hulp nodig om écht dom te doen. Het resultaat is dan ook voorspelbaar – wat is er immers beter dan je aan verleiding overgeven – en toch heb ik dat programma tot het einde gevolgd. Eén van de verleidsters proclameerde vol trots en met een, naar mijn smaak, misselijk makende arrogantie, ‘fake it till you make it’. ‘Faken’ was inderdaad wat ze deed, haar prooi doen geloven dat ze oprecht in hem was geïnteresseerd, terwijl haar enige interesse de bevestiging was van wat zij zag als haar onweerstaanbaar sensuele aantrekkingskracht.

Nu goed, de show is voorbij maar die spreuk bleef blijkbaar onbewust sluimeren toen ik op een vrijdag avond een mooi gerestaureerde oude Citroën voorbij wandelde, ‘bestelbus type H’ (2), in zwart met gouden opsmuk nabij Gent Sint Pieters centraal station. Ik liep er snel voorbij, want ik was al te laat. En toch liep ik terug, om de wagen te bewonderen. En om de gouden beschildering te bekijken, want die kwam mij herkenbaar voor. Inderdaad, dat was het oude logo van bakkerij en patisserie Bloch (3), wereldberoemd in Gent en omstreken. Ik ken het vooral van de verhalen van mijn vader, zelf getogen in Gent en een grote fan van hun patisserie. Elke keer als wij op bezoek kwamen bij mijn grootouders te Gent gingen wij steevast koeken halen in de Veldstraat bij Bloch. In 2008 sloot de winkel na meer dan 100 jaar voorgoed haar deuren (4), en er kwam één of andere kleding zaak in de plaats.

Het merk werd recent gerecupereerd en lanceerde zich als ‘premium brand’ met cakes en brood in de Delhaize, een foodtruck (die ik blijkbaar zag) en op termijn ook een winkel. Bloch was een oude warme ambachtelijke bakkerij met tea-room. Vandaag maakt het merk onderdeel uit van de Culinor groep die een omzet maakt van 50 miljoen euro. De productie is nu geïndustrialiseerd (5). Wat op zich raar is, want de twee maal dat ik stopte aan de Citroën om toch nog eens zo een koek te proeven was alles al uitverkocht. Of misschien toch niet raar. Ontgroeit dit immers ooit de uitgeholde authenticiteit, enkel opgeblonken met wat spuug en olie?


(1) https://www.youtube.com/watch?v=iM0MRyDJ1EM
(2) http://www.citroen-forum.nl/nieuws/hy
(3) http://www.patisseriebloch.be/
(4) http://www.standaard.be/cnt/dmf20151019_01926457
(5) http://www.culinor.com/producten-en-concepten/versmaaltijden/

Geef een reactie